Als je hooggevoelig bent, dan heb je er veel voor over om de mensen om je heen gelukkig en tevreden te houden. Als het met hen maar goed gaat, dan ben jij al snel tevreden.

Harmonie, dat is een toverwoord voor jou. En ten bate van de harmonie van de omgeving waarin jij je bevindt, ben je geneigd om jezelf weg te cijferen.

Dit ben je gewend om te doen. Het is een patroon in je leven geworden. Wellicht een patroon, dat jij als klein kind geleerd hebt om na te leven. Als jouw ouders jou lieten zien dat je een goed en aardig persoon bent als je voor alles en iedereen zorgt, dan zul je geneigd zijn deze lijn als volwassene door te trekken.

En let wel, het is natuurlijk ook fijn om te geven en te delen, maar niet als het ten koste gaat van jezelf. En dat is bij veel HSP-ers wel het geval. Jij hebt dan geleerd om andere mensen op de eerste plaats in je leven te zetten in plaats van jezelf.

Waarom? Want als jij jezelf niet op de eerste plek in je leven bent, wie doet dat dan wel?

In de westerse maatschappij wordt het vaak als ‘egoïstisch’ gezien om jezelf op de eerste plaats in je leven te zetten. Wij denken echter dat het heel gezond is om dat te doen. Want als jij dat doet, zul je meer energie en meer liefde te delen hebben dan wanneer je dat niet doet.

Zie het als het volgende voorbeeld: je ziet in een vliegtuig en dat komt in de problemen. De zuurstofmaskers dienen op gezet te worden. Als jij dan iedereen om je heen eerst helpt met het opzetten van hun masker, dan word je steeds zwakker. Zet je als eerst bij jezelf het zuurstofmasker op, dan kun je vol energie en liefde ook anderen helpen.

Als jij geen tijd maakt voor jouw ‘wel-zijn’, zal je op een gegeven moment gedwongen worden om tijd te maken voor jouw ‘ziek-zijn’.

Okee, je begrijpt nu wellicht waarom het gezond is om jezelf op de eerste plaats in je leven te zetten. ‘Maar hoe doe je dat dan?’ hoor ik je denken.

Het begint met zelfliefde. Vind jij het jezelf waard om jezelf op nummer 1 te zetten? Dit is de startvraag. Houd jij genoeg van jezelf om tijd voor jezelf in je agenda te zetten, om elke dag gezond te eten, te bewegen, rust te nemen, werk te doen dat bij jou past, te ontspannen?

Daarnaast formuleren wij in onze trainingen en coachings met de deelnemers en cliënten een kapstok, waarop zij hun keuzes kunnen baseren. Deze kapstok is opgebouwd uit jouw kernwaarden en jouw kernkwaliteiten.

Kernwaarden

Jouw kernwaarden zijn die waarden, die voor jou dusdanig belangrijk zijn, dat je zegt: ‘hier wil ik naar leven’. Deze waarden zijn voor mij op dit moment (want ik ijk ze elke paar maanden):

Bloei, eigenheid, gezondheid, inspiratie, levenslust, vrijheid en zingeving.

Kernkwaliteiten

Jouw kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten, die jou op dit moment helemaal definiëren. Dus als mensen aan jou vragen: ‘benoem een aantal positieve zaken die jou helemaal beschrijven’, dan kom je op je kernkwaliteiten uit.

Mijn kernkwaliteiten zijn: krachtig, speels, openhartig, empathisch, gestructureerd, anticiperend en ik ben praktisch- en oplossingsgericht.

Als je een keuze te maken hebt in jouw leven, dan kun je deze keuze langs jouw kernwaarden en kernkwaliteiten leggen en zo niet alleen vanuit je gevoel, maar ook op basis van feiten, jouw keuze maken. Past hetgeen je wil gaan kiezen wel/niet bij je kernwaarden en welke kwaliteiten gaan jou dan helpen om die keuze dan ook echt goed uit te voeren?

Het is een heel fijne manier van handelen, zeker voor HSP-en die alles vaak op gevoel doen. Maar als je gevoel alle kanten op schiet, dan kan het lastig zijn een keuze te maken en vanuit jezelf te handelen en te zijn.

We hopen je hiermee een handvat te hebben gegeven voor het op de eerste plaats van jezelf zetten in je leven. In een volgend blog gaan we hier verder op door.

Mede - eigenaar Victorr.

Patricia Keetman

Patricia werkt als kindercoach, hsp coach en geeft trainingen over hooggevoeligheid.