Jezelf afsluiten als HSP’er - vijf tips

Als er een vraag is die wij heel vaak horen tijdens onze lezingen en trainingen is het wel: ‘hoe kan ik mezelf beter afsluiten’. Soms gaat het om afsluiten, soms meer rust en soms gaat het erom de emoties van anderen niet overnemen.

Hooggevoelige mensen hebben vaak het gevoel dat ze de wereld niet helemaal buiten zichzelf kunnen houden. Je hebt het idee dat je alles aanvoelt. Soms is dit een prachtige eigenschap, je voelt goede de emoties van je partner of vrienden aan en je kunt hierop inspelen. Maar vaak voelt dit niet zo, je wordt zomaar overwelmd op de verjaardag van een tante of je voelt je dagen down alleen maar doordat je een moeilijk gesprek met een vriendin had. Soms zijn het de kleinste dingen die jou helemaal van de leg maken.

Omdat deze vraag dus veel leeft, hierbij een aantal tips die hopelijk kunnen helpen bij het afsluiten.

Wat is het voordeel van je kunnen afsluiten?

Afsluiten zorgt ervoor dat je energie niet zomaar opgaat aan allemaal dingen die voor jou eigenlijk niet belangrijk zijn. Hoe lager je energie is hoe groter de kans is dat een volgende gebeurtenis jou ook hard raakt. Daardoor kom je in een vicieuze cirkel naar beneden te zitten. Juist daarom is het belangrijk om dit een halt toe te roepen.

De praktische tips om je af te sluiten specifiek voor hooggevoelige mensen

Tip 1: Weet wie jij bent.

In de eerdere tips was het al iets te lezen, je moet jezelf leren kennen. Alleen als jij weet wie jij bent als mens kun je helder krijgen wat belangrijk is voor jou. Dus ontdek waar jouw grenzen liggen, hoeveel energie je door de dag heen hebt en welke mensen belangrijk zijn voor jou. Geef dit ook aan bij de mensen die belangrijk voor je zijn, je partner kan namelijk echt niet ruiken dat bepaalde dingen lastig voor je zijn. Hoe logisch het ook voor jou is, dat hoeft het voor de ander echt niet te zijn.

Tip 2: Stel je eigen grenzen

Het stellen van je eigen grenzen is misschien wel het belangrijkste wat je kunt doen. Je moet weten wat voor jou belangrijk is en waar jij je energie aan weg wilt geven. Dit proces start heel bewust in je hoofd en langzamerhand ga je hier dan steeds meer naar leven en ga je automatisch dit gedrag laten zien. Deze grenzen wil je ook praktisch aangeven. Denk aan een aparte ruimte op kantoor of een plant tussen jou en je collega’s. Net zo goed is het aan te raden om je persoonlijke tijd in te plannen in je agenda. Hou je hier dan ook aan, dus zet gewoon een groot kruis in je agenda. Andere praktische manieren om je gehoor af te sluiten zijn noise cancelling koptelefoons of bepaalde oordoppen. Allemaal manieren waarom jij je eigen grenzen duidelijker kunt aangeven.

Tip 3: Stel sociale grenzen

Meestal als het gaat om afsluiten dan kost het vooral moeite als het gaat om contact met andere mensen. Je wilt je grenzen duidelijk maken naar de mensen om je heen. Dit is meestal in het begin echt niet makkelijk, andere mensen testen deze grenzen meestal uit. Dus denk er van te voren goed over na en bepaal dan wat jouw grenzen zijn. Dus soms moet je dan iemand je huis uit zetten, korter naar een verjaardag gaan of bepaalde mensen niet uitnodigen. Waar de grenzen precies liggen dat is aan jou maar maak in ieder geval bewust deze keuzes.

Tip 4: Sluit je hersenen af.

Je kunt je hersenen op verschillende manier afsluiten, visualiseer bijvoorbeeld een gouden ei om je heen of een beschermlaag die alles buiten houdt. Zie dit als een training, want het duurt meestal wel even voor je dit goed onder de knie hebt. Verder is het belangrijk om niet te veel negatieve gedachten je hersenen binnen te laten. Dus stel je grenzen qua social media, het nieuws en andere mensen die tegen je praten. Kijk in plaats daarvan of je positieve gedachten kunt denken door middel van dankbaarheid, jezelf complimenten geven en naar positieve muziek luisteren. Kijk hierin vooral wat voor jou werkt.

Tip 5: Zorg voor je energiehuishouding

Belangrijk is om te zorgen dat je genoeg energie over hebt om de strijd aan te gaan als het even lastig is. Je doet dit door goed te zorgen voor je lichaam en geest. Denk aan gezond en goed eten, genoeg slapen en een diepe nachtrust, genoeg bewegen en mediteren of iets in die richting. Allemaal aspecten die heel belangrijk zijn als je goed voor jezelf wilt zorgen op de lange termijn.

Wil je meer weten over hooggevoeligheid?

Als je meer wilt weten over hooggevoeligheid voel je dan vrij om ons gratis E-book hierover te downloaden. Daarnaast zouden wij het natuurlijk leuk vinden als je ons een keer komt bezoeken bij een lezingen of een HSP trainingsdag.

Eigenaar

Lennart Schut

Lennart is de mede-eigenaar van Victorr. Victorr geeft lezingen en trainingen over hooggevoeligheid en persoonlijk leiderschap. Wij willen jou motiveren en inspireren, zowel online als offline.