Leer van jezelf te houden - HSP & Zelfliefde - Victorr arrow_drop_up

‘Ik hou van mij’.

Dit zinnetje is in de praktijk vaak een uitdaging. We houden van de mensen om ons heen, de dieren en van deze aarde. Maar houden van onszelf is een heel ander verhaal.

Mocht jij al veel van jezelf houden en mocht dit geen uitdaging voor je zijn, voel je dan vrij om lekker een ander blog te gaan lezen of iets anders te gaan doen:).

We hebben allemaal gebeurtenissen meegemaakt waardoor we merkten dat mensen een mening over ons hadden. Je was drie en je moest ‘s avonds naar bed terwijl het nog gezellig was en onbewust dacht je: ‘ik hoor er niet bij’. Het kan ook dat je niet uitgenodigd werd op een verjaardag of dat je vriendinnetje op je hart ging staan. We hebben allemaal te maken gehad met de f*cked up momenten van het leven. Soms raakten deze momenten ons hard en gingen we zelf geloven dat wij 'het' niet waard zijn. Deze aannames zijn zo gegroeid dat we vaak niet eens meer weten waar het vandaan komt. Ongeacht wat anderen dan nog zeggen, jij gelooft niet meer van jezelf dat jij het waard ben.

Als we hierover nadenken, dan is de oplossing zo simpel en moeilijk tegelijkertijd. We moeten meer van onszelf gaan houden. Ondanks alle belemmerende gedachten en ondanks onze omgeving.

Maar hoe dan?

Dit is een lastige vraag, die aanvoelt als een puzzel. Een puzzel met allemaal verschillende stukjes. Vanaf hier kan ik niet zien welk puzzelstukje nodig is voor jou. Daarom vind je hieronder een aantal losse tips, mogelijkheden en ideeën.

Kijk naar jezelf alsof jij je beste vriend bent

Als jij last hebt van een lage eigenwaarde, dan is het vaak zo dat je kritischer op jezelf bent dan op ieder ander in jouw omgeving. Bij jou in jouw leven moet alles perfect zijn. Als het een vriendin niet lukt om een opleiding te doen, dan kan dat gebeuren. Dan moet ze vooral even haar rust pakken en komen er zeker nieuwe kansen. Maar als dit bij jou gebeurt, dan zie jij jezelf als die sukkel, waarbij nooit iets lukt. Jij bent een mislukkeling en ieder ander is beter dan dat jij bent.

Dit is natuurlijk niet waar, dus kijk positief realistisch naar jezelf. Kijk alsof je naar een vriend kijkt. Zeg tegen jezelf, ja ach dat is klote maar morgen is er een nieuwe dag. Durf soms te lachen om jezelf als iets even niet goed gaat en snap dat het leven niet altijd alleen maar makkelijk is.

Zie het leven als een training

Je mag jouw leven gaan zien als een training, niet meer dan dat. Als het even niet lukt, dan is dat niet erg, je hebt getraind en dat is genoeg. Zolang je maar je best doet is het goed. Dus als iets niet lukt zeg dan: 'ach ja, het is een training wat kunnen we hiervan leren?'.

Doe wat je zegt

Als jij iemand anders wilt vertrouwen, dan moet diegene in ieder geval doen wat hij of zij zegt. Zo mag je ook naar jezelf kijken, dus als jij zegt dat je iets gaat doen dan doe je dat ook. Probeer daarom de dagelijkse doelen aan de voorkant klein te houden. Als jij deze doelen te groot stelt, dan vergroot je de kans dat je daarna teleurgesteld bent.

Ken en accepteer jezelf

Ontdek dat iedereen anders is en dat jij uniek bent. Er zijn altijd mensen, die ergens beter of slechter in zijn. En dingen, die voor jou moeilijk zijn kunnen voor andere mensen makkelijk zijn. Iedereen heeft daarin zijn eigen uitdaging en zijn eigen kwaliteiten en talenten. Accepteer de uitdagingen die jij hebt, jij bent uniek met jouw eigen struggles.

Let op je eigen grenzen

Alle aspecten zijn belangrijk voor hooggevoelige mensen, maar het stellen van grenzen is over het algemeen een herkenbaar aspect. Je grenzen stellen kan heel lastig zijn. Probeer in ieder geval te ontdekken wat jouw grenzen zijn. Vanuit daar is het dan weer een training dus probeer dan om je aan die grenzen te houden.

Eigenaar

Lennart Schut

Lennart is de mede-eigenaar van Victorr. Victorr geeft lezingen en trainingen over hooggevoeligheid en persoonlijk leiderschap. Wij willen jou motiveren en inspireren, zowel online als offline.