Wat kun je doen tegen onzekerheid?

Je hebt vast wel eens het idee dat jij je onzeker voelt. Je twijfelt aan je eigen keuzes qua werk of relatie. Je weet niet of deze baan bij jou past, is dit wel echt je droom? Of je voelt je onzeker over of jij je werk wel goed doet, ben jij wel goed genoeg om promotie te krijgen? Doe jij je werk wel goed genoeg, zodat de kinderen aan wie jij lesgeeft door jou echt geholpen worden? Of je twijfelt of je goed hebt gehandeld toen die ene vriendin jou om hulp vroeg.

We hebben allemaal wel eens momenten waarop we onzeker zijn. Maar soms overheerst de onzekerheid in ons leven en dan wordt het lastig.

Opdracht: Schrijf vijf punten op waar jij je onzeker over voelt, de eerste vijf die bij je opkomen.

Waar komt onzekerheid vandaan?

Wij als mensen zijn geneigd om meer waarde te hechten aan negatieve gebeurtenissen. Onze hersenen zitten zo in elkaar dat we bang zijn om fouten te maken. Vroeg kon namelijk één fout ervoor zorgen dat je buiten de groep viel of dat de buffels jou hoorden aankomen. Zo zijn we bijzonder voorzichtig geworden in het maken van fouten. We hebben daarom allemaal de neiging om veel langer te denken aan alles wat zou kunnen mislukken of mislukt is.

Onze hersenen zijn er dus op gebouwd om onzeker te zijn. Soms kan dit jou dusdanig verlammen, dat je niet meer in actie komt en je niet meer doet wat je eigenlijk zou moeten of willen doen. Zo gaat je onzekerheid tegen jou werken.

Onzekerheid en een laag zelfvertrouwen

Onzekerheid hangt vaak samen met het hebben van een lager zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is afhankelijk van de situatie waar je inzit. Zo kun je vol zelfvertrouwen zijn bij je familie, maar mis je dit zelfvertrouwen op je werk of bij vrienden. Je zelfvertrouwen is sterk afhankelijk van de competenties die jij hebt op dat gebied. Je hebt meer zelfvertrouwen als jij weet dat je alle vragen kunt beantwoorden die komen of als je de situatie beter kunt inschatten.

Onzekerheid is een uiting van een laag zelfvertrouwen. Jij voelt niet het vertrouwen in jezelf en direct komt er een stem in je hoofd bij, die zegt dat het allemaal wel niet zal lukken. De onzekerheid zorgt ervoor, dat jij ook op die manier naar je omgeving gaat kijken. Je gaat extra goed opletten of jij het wel goed doet en je hebt de neiging om alles te interpreteren als negatief voor jou.

Als jij onzeker bent en iemand kijkt naar jou dan denk je direct: ‘Wat heb ik verkeerd gedaan? Zit mijn haar wel goed? Hij vindt mijn schoenen vast lelijk'. Terwijl dit juist totaal andersom kan zijn als je vol zelfvertrouwen de wereld binnen kijkt.

Wat kun je doen tegen onzekerheid?

Tip 1: Ga de connectie aan

We zijn allemaal wel eens onzeker, maar vaak weten we dit niet van elkaar. Als jij onzeker bent, dan benoem je dit namelijk ook niet snel tegen andere mensen. Zo heeft bijna iedereen dat. Jij bent onzeker of je schoenen, je kwaliteit als ouder of je maakt je druk of je wel een tweede taal kunt leren. Terwijl andere mensen weer onzeker zijn over totaal andere aspecten. Vaak klinken de onzekerheden van andere mensen als kleine eigenschappen, terwijl we onze onzekerheid alles laten aansturen in ons leven.

Ga daarom de connectie aan met mensen om je heen, bespreek je onzekerheid. Juist door het hardop te zeggen of door het op te schrijven laat je de kracht van die onzekerheid afnemen. Als je dit gesprek aangaat met eerlijke mensen, dan zul je ontdekken dat die mensen ook onzeker zijn. Misschien over andere aspecten dan waar jij onzeker over bent, maar we zijn allemaal wel eens onzeker.

Deze connectie wil je aan gaan op een eerlijke manier. Vaak uiten we onze onzekerheid namelijk op een totaal verkeerde manier. We worden boos, gaan huilen, schreeuwen, kopen de winkels leeg of we verstoppen ons achter onze make-up. Allemaal manier die gebruikt worden om onze onzekerheid af te schermen.

Ook andere mensen gebruiken dit soort tactieken dus kijken eens naar de mensen om je heen en vraag je af: ‘wie is hier echt zichzelf?’.

Tip 2: Fake it till you make it

Als je minder onzekerheid wilt voelen, dan kan het helpen door gewoon te doen alsof je daar al bent. Je zet je lichaam in een houding alsof je de wereld aan kan, je maakt jezelf groot, haalt even diep adem en daar ga je. Je hersenen reageren op je lichaam en andersom, dus gebruik je lichaam om je beter te gaan voelen. Dit kost soms even moeite om te oefenen, maar het effect hiervan kan best groot zijn.

Ditzelfde kun je doen door positief tegen jezelf te praten. Pep jezelf even op en praat tegen jezelf alsof jij de koning of koningin bent van dat moment. Je kunt jezelf bijvoorbeeld inbeelden, dat je een andere rol hebt. Dus je beeld jezelf in dat jij een superster bent of juist een geheime agent. Je lichaam gaat zich dan automatisch anders gedragen.

Tip 3: Liefde voor jezelf

Het lastigste voor de meeste mensen hierin is dat je vol liefde naar jezelf wilt kijken in dit proces. Dus als je aan het oefenen bent om vol zelfvertrouwen in de wereld te staan, kijk dan vol liefde naar jezelf. Het is al moeilijk genoeg om je zelfvertrouwen te laten groeien. Dus ga er niet vanuit, dat dit zomaar gelukt is. Neem je tijd, oefen met dingen die moeilijk zijn voor jou.

Waar voel jij je onzeker? Hoe kun je oefenen om juist meer in die situatie terecht te komen?

Een paar voorbeelden

  • Onzeker over het praten in groepen? → Meld je aan bij toastmaster (een organisatie waar mensen leren te spreken voor groepen).
  • Je voelt je onzeker over je lichaam? → Ga eens naakt naar de sauna of als die stap te groot is ga dan in je badkleding naar het strand.
  • Je voelt je onzeker om voor jezelf op te komen? → Start om dit te oefenen voor de spiegel en dan tegen je partner.
  • Je wilt een bedrijf starten maar je weet niet hoe? → Kijk wie je eerste klant kan zijn, vraag er één euro voor en kijk of je de keer erop er twee euro voor kunt vragen.

Op deze manier train jij jezelf om zelfverzekerder te worden in bepaalde situaties die voor jou lastig zijn. Dit kost moed en moeite. Maar uiteindelijk is de vraag, wat als je dit niet doet? Blijf je dan heel je leven hangen in jouw onzekerheid?

Hooggevoeligheid herkennen bij jezelf (HSP)

Voel jij je vaak een vreemde eend in jouw omgeving? Heb je het idee dat je net even anders bent? ...

Verder lezen

Jezelf afsluiten als HSP - 5 tips

Hoe kun jij jezelf afsluiten van je omgeving, de mensen om je heen en alles wat er gebeurt!

Verder lezen

Hooggevoeligheid en relaties

Hoe ga je om met jouw hooggevoeligheid binnen jouw relatie of als je een relatie wilt hebben.

Verder lezen

Eigenaar

Lennart Schut

Lennart is de mede-eigenaar van Victorr. Victorr geeft lezingen en trainingen over hooggevoeligheid en persoonlijk leiderschap. Wij willen jou motiveren en inspireren, zowel online als offline.